Friday, December 3, 2010

Konferensi PMM SIB SABAH

Yeah..konferensi PMM SIB Sabah sudah berlangsung pada 21-25 November 2010.
Personally I believe banyak anak-anak Muda yang diberkati lewat daripada ceramah dan khotbah yang disampaikan...Walaubagaimanapun, saya tidak berkesempatan untuk mengikuti konferensi ini secara full-time. Tapi puji Tuhan saya dapat melayani dalam KKR 2 Konferensi PMM SIB Sabah. Amen!

Pelayanan KKR 2 Oleh Tim SIB Bandaraya & SIB City Church (BI & BM)
Thanks to GOGDS Photography!


But what can I share ialah secebis nota daripada Pst. Sidney Mohede tentang going further in your life atau Stepping to the next Level, terutamanya dalam pelayanan.
Pst. Sidney Mohede berkali-kali menegaskan, apakah maksud pujian penyembahan yang disampaikan, apakah ianya benar-benar untuk TUHAN atau untuk kemuliaan manusia. Because a lot of people in the ministry said they are presenting it for the grace of GOD. But actually it's for their own kemuliaan.

Adeh, pedih juga c Sidney cakap ni. Tapi betul juga. Well, bukan setakat air mata menitis untuk menyesali perbuatan-perbuatan terkutuk yang mencuri kemuliaan ini, tapi disertai dengan pertobatan. Ya, bertobat.

Untuk melangkah kepada tingkat (level) yang seterusnya harus dilihat dari bawah hidup kita. Dengan pertanyaan, "What is GOD's purpose to my life?". Lihat, apakah kebolehan yang kamu ada, talenta (talent), dan bagaimana dapat kamu pertingkatkan di masa hadapan. Dengan belajar bersungguh-sungguh (well, everything is started with studying, right?).



Kenapa harus dinilai? Sebab TUHAN ada purpose yang lebih besar untuk hidup kita. Mungkin kita dilahirkan dengan kebolehan Matematik yang hebat, we can be a great and influencing Math Teacher to other kids or youth. It means, dengan pekerjaan dan kebolehan kita, kita dapat memuliakan TUHAN melalui apa-apa cara pun. Faham juga maksud saya? he...

Dari bawah itu, kita mulai berjalan ke tingkat-tingkat yang seterusnya dalam hidup kita. What does that mean? As a christian, we were born to Praise The KING, our LORD JESUS. Jadi, dalam perjalanan hidup kita, banyak simpang-simpangnya. Untuk  masuk ke dalam kerajaan syurga, hanya ada satu jalan yang lurus. Ikut perintah TUHAN. Itu saja. Tapi, manusia ini seringkali tertidur dan lari ke simpang-simpang hidup yang berbeza-beza. Sehingga ada yang terlanjur, dan terus jadi tidak menentu. Menyedihkan.

Dipendekkan, untuk pergi ke tingkat yang lebih tinggi dan lebih hebat dalam hidup dan pelayanan kita, kita harus eliminasi (eliminate) perkara-perkara yang tidak baik untuk perjalanan kita atau hidup kita. I bet you can guess what's bad and what's good for your life. Yang paling penting, kita berserah kepada TUHAN YESUS sebab kita tidak akan dapat berjalan sendirian. That's all.

No comments:

Post a Comment