Sunday, March 11, 2012

Khotbah 11/03/2012

Ini adalah petikan daripada Khotbah yang saya belajar di gereja pada hari ini.

-        Syaitan lebih takut kepada Tuhan berbanding manusia.

-        Kristian zaman sekarang harus kembali kepada alkitab.

-        Sejauh mana kita takut kepada Tuhan? Adakah kita telah terlalu ‘friendly’ kepada Tuhan Yesus sehingga kita menjadi semakin tidak sopan terhadap Dia? Jika manusia tidak takut kepada Tuhan lebih daripada syaitan, maka manusia tidak akan mampu mengalahkan (menghancurkan serangan) syaitan. Dengan itu, kehidupan kita juga tidak menakutkan syaitan.

-        Kita seharusnya lebih baik daripada hari kelmarin.

-        Ada suara yang memberi kemenangan daripada Allah. Siapa yang mendengar pasti akan diberikan kekuatan.

-        Dalam Yohanes 3:16 Karena begitu besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal.

Ø  Allah mengundang kita semua jenis manusia (selain daripada orang baik - penagih, pembunuh, pembohong, pencemburu, penghutang, kaki perempuan, pelacur, perosak, pemukul dan lain-lain) untuk percaya kepada-Nya dan diselamatkan ke dalam kerajaan Allah. Tuhan mengasihi kita semua tetapi TIDAK kepada dosa.

o   Dia tidak melihat rupa, kekayaan atau semua yang terbaik dapat kita lihat dalam dunia, tetapi Dia melihat bahawa kita memerlukan kasih. Yang membuat Tuhan tertarik kepada kita sehingga Dia memberikan AnakNya yang Tunggal ialah ketidak berdayaan kita.


Roma 1:16-17
16 Sebab aku mempunyai keyakinan yang kokoh dalam Injil, kerana Injil adalah kekuatan Allah yang percaya, pertama-tama orang Yahudi, tetapi juga orang Yunani.

17 Sebab di dalamnya nyata kebenaran Allah, yang bertolak dari iman dan memimpin kepada iman, seperti ada tertulis: “Orang benar akan hidup oleh iman.”

Ø  Kalimat ini boleh digunakan untuk menginjil.
Ø  Tuhan Yesus datang ke dunia untuk menyelamatkan kita orang berdosa.

Roma 3:23 Karena semua orang telah berbuat dosa dan telah kehilangan kemuliaan Allah

- Kira-kira agama yang dibangun orang yang berdosa suci atau tidak? Tidak mungkin! Hanya di dalam Kristus sahaja aku dapat melakukan segala sesuatu.

- Kita harus kembali kepada pengertian/persandaran bahawa kita akan dapat melakukan segala sesuatu dengan menyerahkan hidup kita dan mengakui bahawa; 
1. Tuhan berkuasa atas kita
2. Tuhan memakai kita



>> Dan memberi ruang kepada Allah untuk mengerjakan prinsip-Nya ke atas kita

1. Allah yang mengerjakan

2. Allah memakai manusia (Allah mengerjakan pekerjaan-Nya melalui manusia)
  
·        Manusia kelompok 1 :
-        1 Yohanes 4:20 Jikalau seorang berkata : “Aku mengasihi Allah,” dan ia membenci saudaranya, maka ia adalah pendusta, karena barangsiapa tidak mengasihi saudaranya yang dilihatnya, tidak mungkin mengasihi Allah, yang tidak dilihatnya.

-        Kebencian adalah dosa yang sentiasa ada dalam segala hal mahupun dalam pelayanan.

Manusia kelompok 2 :
-        1 Yohanes 3:9  Setiap orang yang lahir dari Allah, tidak berbuat dosa lagi; sebab benih ilahi tetap ada di dalam dia dan ia tidak dapat berbuat dosa, karena lahir dari Allah.

-        Siapa yang mengerjakan kebenaran dalam hidup kita? Roh Kudus.


-   Semakin banyak berdoa maka semakin rendah hati kita kerana Roh Kudus sedang memimpin kita. 


Semoga diberkati. =)

No comments:

Post a Comment